Historiek

Het eerste station van Harelbeke deed ook dienst deed als postkantoor, of omgekeerd. Het werd opgericht op 10 oktober 1839.

In 1890 maakt architect H. Fouquet de plannen van een nieuw station in Vlaamse neo-renaissance stijl. Het oude station werd afgebroken om plaats te maken voor het nieuwe gebouw met een oppervlakte  van 960m2. Het was zowel een goederen- als een reizigersstation. Vooral voor grens- en seizoensarbeiders naar Noord-Frankrijk speelde het een grote rol. Ook voor de industrie was het een belangrijke schakel. Er waren drie loskaaien. Voor het vervoer van vlas was Harelbeke een van de belangrijkste stations van de streek. In het vlasseizoen stonden de drie goederenkoeren vol met wagens. Drie firma's hadden er hun eigen spoorwegaansluiting. Er waren ook twee openbare weegbruggen, niet toevallig bij twee café's.

Het sierlijke gebouw werd in 1896 het in gebruik genomen. Een gelijkaardig station van dezelfde architect vind je onder andere in Oudenaarde. Het was gebouwd volgens een vast patroon.  Er was de lokettenzaal, in die tijd "la salle des pas perdus". Links daarvan bevond zich het "bureau der ontvangsten", het bureau de stationschef en het telegraafkantoor. Rechts had men eerst de wachtzaal van eerste en tweede klasse en daarna de wachtzaal van derde klasse. Hiervan zijn geen restanten meer, aangezien in 1962 de wachtzaal van de derde klasse tot fietsenbergplaats werd omgebouwd, terwijl het bureau van de stationschef als magazijn werd ingericht. Iedere klasse kon rechtstreeks op het perron de trein in zodat de klassen zich niet met elkaar moesten vermengen. De deuren naar het oude perron zijn nog steeds aanwezig, maar verscholen achter de schilderijen van Bert Vanwijnsberghe.

 

In 1979, bij de ophoging en elektrificatie van spoorlijn 75 Gen-Kortrijk werd het magazijn afgebroken en het stations buiten dienst gesteld. Het oud station is samen in zijn oorspronkelijke toestand gerestaureerd in 1999 -2002. Ook het Stationsplein kreeg een volledig nieuw gezicht. De oude goederenkoer werd omgebouwd tot een parking voor lang parkeren.

Het gebouw werd opgenomen in de lijst van beschermd erfgoed, en in 2004 heropend als brasserie!

 



Track 75